νέα τέχνη.2 “η τέχνη μετά από τη χρήση των δικτύων”

Κυριακή, 15/04/07

η τέχνη μετά από την επικοινωνιακή διάδραση δεν παριστά πλέον ο,τι παριστούσε πριν από τη χρήση του δικτύου

– καμία από τις καλλιτεχνικές δομές – από την δικτυακά -βασισμένη τέχνη μέχρις όλες τις προηγούμενες ιστορικές μορφές τέχνης – δεν παραμένει η ίδια, μετά από το σφετερισμό της επικοινωνιακής δομής απο μια νέα καλλιτεχνική αρχή

– μετά από τη χρήση των δικτύων, η τέχνη αντί να παραμείνει μέσα στα προγράμματα του 20ού αιώνα της έρευνας και του προγραμματισμού του βιομηχανικού και αστικού σχεδίου, η τέχνη ερευνά τώρα, προγραμματίζει, παράγει ή αποσταθεροποιεί τη μαλακή τεχνολογία της μέγα – ή μικρό – ισχύος , δηλ., των οργανώσεων, των συμβουλίων, των εταιριών, της γραφειοκρατίας και της διαχείρισης τόσο της κοινωνίας όσο και του πλούτου

– η τέχνη δεν αναφέρεται ούτε σε στατικές -προκαθορισμένες δομές αξιών , ούτε στη προσωπική προσήλωση [το καλλιτεχνικό παράγωγο των στατικών αξιών ], ούτε σχολιάζει τη τέχνη. Η τέχνη σχολιάζει τις ανοικτές – πηγές των αξιών.

-η τέχνη [ στη δικτυακή επέκτασή της ] αντιπροσωπεύει «τη μεσολάβηση στις χρήσεις των μέσων»

– το να κάνει κάποιος τέχνη σήμερα σημαίνει να σχολιάζει τα πλαίσια στα οποία είναι δυνατόν να ισχύει η τέχνη

[ πρωτο δημοσιεύτηκε: http://www.idea.org.uk/cfront/workshop/dimos/art_after_the_networks.htm ]

το παραπάνω κείμενο είναι μέρος ενός συνόλου:

https://dromos1.wordpress.com/2007/04/28/newart2000/

Advertisements

6 Σχόλια “νέα τέχνη.2 “η τέχνη μετά από τη χρήση των δικτύων””

  1. άλληλος Says:

    (Η τέχνη σχολιάζει τις ανοικτές – πηγές των αξιών).

    – H τέχνη είναι πηγή αξιών (ή όχι;). Ποιες άλλες πηγές εννοείς; Υπάρχουν «κλειστές» πηγές;
    – Αναφέρεσαι σε διάφορα είδη αξιών (καλλιτεχνικές, οικονομικές …) ή θεωρείς ότι δεν υπάρχουν «είδη αξιών»;
    …………………………………
    (η τέχνη [ στη δικτυακή επέκτασή της ] αντιπροσωπεύει “τη μεσολάβηση στις χρήσεις των μέσων”)

    -Τη μεσολάβηση τίνος και ανάμεσα σε τι;
    -Ποιων μέσων;
    [Αυτών, που τ’ αγιάζει ο Σκοπός; Των άλλων, που προωθούν τη μπάλα στους Επιθετικούς; Μήπως αυτών που υψώνονται σε χυδαία Χειρονομία; Θα σας γελάσω, δεν είμαι σίγουρος] :D από http://aerosol.wordpress.com/ (μιας και δεν έχω δικό μου ιστολόγιο, παραπέμπω σε αυτό)
    ………………………………….
    (το να κάνει κάποιος τέχνη σήμερα σημαίνει να σχολιάζει τα πλαίσια στα οποία είναι δυνατόν να ισχύει η τέχνη)

    – ΟΚ. Αν αυτό ισχύει τότε κάνεις τέχνη. Αν αυτό δεν ισχύει, απλώς σχολιάζεις τα πλαίσια στα οποία είναι δυνατόν να ισχύει η τέχνη; Πως ελέγχεται η ισχύς (εγκυρότητα – ορθότητα) της πρότασής σου;

  2. dimos dimitriou Says:

    για το ανοικτο σου έγραψα στο άλλο σου σχόλιο εν τάχει.

    για τη μεσολάβηση …
    1. δρούμε χρησιμοποιόντας μέσα = το λόγο, ήχους φωνής, χειρονομίες, κατασκευάζοντας πράγματα, φτιάχνοντας νόμους κλπ
    2. επικοινωνούμε μεταξύ μας αναφερόμενοι σε αποδεκτούς τρόπους δράσεων,[αναγωγές μνήμης]. κοινούς ιστορικούς τόπους .
    3. ποιές διαμεσολαβήσεις [τροπολογίες δράσεων] χρησιμοποιώ για να επικοινωνήσω με άλλους?

    -. ποιές τροπολογίες δράσεων διαμεσολαβούμε ανάμεσα μας?

    ———————————

    οσο για την ισχύ της τέχνης,
    η τεχνη είναι η πράξη του υποκειμένου, δεν μπορύμε να πούμε αυτή είναι καλή τέχνη γιατί μοιάζει με… ή είναι συνεπής με το πρόγραμμα τάδε … ή παρέχει επαρκή κοινωνική λύση στο πρόβλημα ….
    η ισχύς της τέχνης δίνεται απο την τύχη του έργου στην ιστορια ….! :) (πολυ γενική αρχή, αλλά πράγματι καλύτπει πολλές περιπτώσεις έργων και καλλιτεχνών,)
    απο τις αποδοχές του έργου απο άλλους, αλλά και όχι απαραιτήτως, απο το ξεπέρασμα του έργου απο άλλους,αλλα και όχι απαραιτήτως, απο το νέο υποκείμενο που θα παραχθεί αλλα και όχι απαραιτήτως, …
    :) και κατά μία απο τις τελευταίες θεωρήσεις για το τί είναι τέχνη «τέχνη είναι αυτό που ισχύει σαν αυτό και που αποτυγχάνει να περιγραφει»

  3. omadeon Says:

    Κάθε μεσο-λάβηση είναι λαβή από μέσο, και ταυτόχρονα διά-κριση, ή εντοπισμός ορίων / διαφοράς.

    Επομένως, σωστά η τέχνη μεσο-λαβεί, ως μέσο, κ.ο.κ.

    Τροπολογίες δράσεις, ή μετα-σχηματισμοί επίσης είναι διακρίσεις.

    Βρίσκω αυτά που λέτε Λογικά Συνεπή. :)

    Μόνο που αναρωτιέμαι… ΠΩΣ τα βρήκατε;

    Εμ, ΔΕΝ είμαστε και τόσο διαφορετικοί, εμείς οι άνθρωποι, από όσο νομίζουμε. Με την πρόφαση της υποκειμενικότητάς μας, αρνούμαστε την αντικειμενικότητα της (αλληλο-)κατανόησής μας. Αν όμως εκλείψει αυτό το κίνητρο, τότε… βλέπουμε ότι πολύ μεγάλο μέρος όσων μέχρι τώρα θεωρούσαμε «υποκειμενικά» είναι μάλλον… κοινοτοπικώς αντικειμενικά, ενώ άλλα πράγματα, που θεωρούσαμε προηγουμένως αντικειμενικά σωστά, είναι υποκειμενικότητα (π.χ. ιδεολογίες).

  4. omadeon Says:

    Η ισχύς της τέχνης (μιλώντας κυρίως σαν μουσικός) είναι ο βαθμός στον οποίο μπορεί το καλλιτεχνικό έργο να αποτελέσει συλλογική εμπειρία (με χαρακτηριστικά που «ανεβάζουν» το πνεύμα). Τώρα… το «συλλογική» μπορεί βέβαια να αναφέρεται σε μειοψηφία, ακόμη και μειοψηφία 2 ή 3 ανθρώπων. Στην έσχατη αυτή οριακή περίπτωση, η τέχνη αυτού του είδους αποτελεί δική τους επικοινωνία ή «κουλτούρα παρέας». Το κριτήριο δεν είναι βέβαια αριθμητικό. Ιδανικά, για να θεωρηθεί μια τέχνη ότι έχει ευρύτερη κοινωνική αξία πρέπει «δυνάμει» να εκφράζει και την εμπειρία τρίτων, και να τους συναρπάζει ή να τους ενθουσιάζει, κλπ.

    Γενικά η μόνη ισχύς της εμπειρίας είναι η εμπειρία του άλλου. Αν δεν υπάρχει άλλος, υπάρχει βέβαια εμπειρία, αλλά όχι και… ισχύς (pun intended). Μπορεί χειρόγραφα να μείνουν σε ντουλάπια θαμμένα χρόνια, οπότε μη… βιαζόμαστε να τα απορρίψουμε σαν «τέχνη του ενός». Μόνο όταν ανοίξει διάπλατα το ντουλάπι, θα… μάθουμε! :)

  5. dimos dimitriou Says:

    μία τάχιστη απάντηση [ και διεξοδικώτερη δουλειά απο αύριο ]

    το ΠΩΣ τα «βρήκα» – που δεν τα βρήκα αλλά αναπαράγω επιλεγμένα προϊόντα εργασίας αλλωνών, δηλαδή καταναλώνω και παράγω νεώτερο πολιτισμό – ναι λοιπόν:) ΠΩΣ ? και με ποιές συνδέσεις ? παράγει κάποιος κάτι

    το να φέρνουμε ξεκάθαρα στα έργα μας τις αναφορές -αποσπάσματα – τις πηγές μας- (εδω σε σκέφτηκα αλλη μια φορά φίλε άλληλε)- έχει τεθεί ήδη απ τις αρχες του 20ου αιώνα,

    τωρα,η έκθεση του ΠΩΣ, το ΠΩΣ σκέφτομαι, η έκθεση του ΠΩΣ σκέφτομαι- σκεφτεται, ΠΩΣ σκεφτόμαστε, [η έκθεση των περασμάτων σκέψης με τις αλληλεπιδράσεις μου] – η διάλυση της σκέψης του υποκειμένου στα μέρη που το συστήνουν, στις εσωτερικές του επεξεργασίες – …. νομίζω οτι θα είναι ενα σημαντικο χαρακτηριστικό των έργων της τωρινής ιστορικής μας συνθήκης

    στα γρήγορα αναφέρω κάποια σημεία σταθερών αναφορών μου – θεμέλια
    0. διαφωτισμός και παράσταση της κριτικής έκφρασης
    1. η τέχνη δεν είναι αναπαραστατική αναλογία αλλά ανάλυση εργασίας [αναλυτική γραμμή απο τον ιμπρεσιονισμό μεχρι και σήμερα]
    2. η έκφραση «σκοντάφτει» στο φαύλο δίπολο «υποκείμενο-αντικείμενο» [απο τον hegel και ρομαντισμό μεχρι και δεκαετία 1980]
    3. ?κάνω? ?τέχνη? στην εποχή της επικοινωνίας και του γνωστικού καπιταλισμού

  6. άλληλος Says:

    @Dimos
    Πολύ ωραία η αναφορά στα 0,1,2,3 «θεμέλια»…
    Σαν να λέμε το «source code» σου; :)

    η ισχύς της τέχνης δίνεται από την τύχη του έργου στην ιστορία ….!
    !!!! Είναι μια καλή λύση. Τέχνη είναι ό,τι έχει αναγνωριστεί ιστορικά ως τέτοια…

    @Omadeon
    η τέχνη μεσο-λαβεί, ως μέσο

    Τελικά η τέχνη είναι κάτι σαν modem? … Αστειεύομαι (από αμηχανία)…

    Διάβασα επί τροχάδην το εισαγωγικό σου κείμενο για το «Νόμοι της Μορφής» του George Spencer Brown και ομολογώ εντυπωσιάστηκα. Φαντάζομαι αν θα το καταλάβω θα εντυπωσιαστώ ακόμη περισσότερο. Μέχρι τότε ήθελα να μείνω στο ότι
    η θεμελιώδης πράξη του νου (νόησης) δεν νομίζω ότι είναι η διάκριση ανάμεσα στο «μέσα του» (εσωτερικό κόσμο) και το «έξω του»(εξωτερικό κόσμο). Αυτό έπεται…

    Στην κατανόησή μου, μου φαίνεται λειτουργικότερη η διατύπωση ότι η θεμελιώδης πράξη του νου (νόησης), είναι η διάκριση ανάμεσα στο ταυτό (το ίδιο) και το έτερο (το άλλο).

    Είναι ίσως αυτή η πρωταρχική διαφωρά (που λέει και ο Δήμος / Ντεριντά) που γεννά / παράγει (ή απλώς αναπαριστά) το όλο.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: